Gedrag wordt aangedreven door meerdere factoren. De
drie belangrijkste factoren voor gedragsverandering zijn:
- Capaciteit (is iemand in staat om het beoogde gedrag te vertonen).
- Motivatie (is de innerlijke drang van mensen groot genoeg).
- Omgeving (stimuleert de sociale -normen en waarden- en fysieke omgeving nieuw gedrag).
Onderzoek naar zogenaamde ‘doel-oriëntaties’ laat zien dat wie vooral denkt vanuit prestaties en graag wil bewijzen dat hij iets kan, eerder zijn fouten zal ontkennen dan dat hij ervan leert. Wie echter vooral denkt vanuit leren, gebruikt de moeilijkheden onderweg als input voor verbetering. Daardoor leidt
een leerdoel doorgaans tot meer succes dan een prestatiedoel.
Veranderen wordt volgens Tiggelaar een stuk lastiger als het waarom van de verandering niet voldoende duidelijk is of niet voldoende wordt ervaren. Uit onderzoek is gebleken dat het allerbelangrijkste is
het gedrag wat je wilt zien concreet maken. Wanneer het wenselijk gedrag duidelijk is, kun je hier ook heel concreet feedback op geven.
Trends in Finance Benieuwd naar de visie van Agium op trends in Finance in het kader van verandering? Maak bewust ruimte voor continu verbeteren, zodat Finance meer business partner wordt binnen de organisatie. Lees hierover meer in de
samenvatting.