De financiële functie is en blijft in beweging. We willen weg van de oude stempel van ‘order taker’, ‘bean counter’ of ‘gate keeper’. Wij zijn inmiddels -of groeien naar - Business Partner en zijn hard op weg om ons van ‘order taker’ te ontwikkelen naar een heuse ‘value creator’.
Bedrijven willen wendbaar zijn, blijven of worden. Er zijn vele facetten die de mate van wendbaarheid bepalen. De rol van de financiële / CFO functie is cruciaal, als het gaat om betrouwbare, accurate administratie en het verstrekken van de juiste informatie en inzichten.
Wendbaarheid en waarde creatie vragen om korte(re) cycli. Denk aan real-time, dagelijks/wekelijks inzicht, flexibiliteit en korte realisatietermijnen. Dit vraagt om anders werken, denken, doen en ook om andere financiële instrumenten. Naast terugkijken, vraagt dit juist om goed vooruit te kijken.
Forecasting is niet nieuw. Toch zien we in de praktijk dat veel organisaties worstelen met dit instrument.
Het is een complex instrument en relatief nieuw ten opzichte van budgetteren. Vandaar dat wij in de praktijk ook veel problemen c.q. misverstanden zien, waaronder:
Er bestaan veel misverstanden over wat dit instrument is, hoe het moet/kan worden gebruikt en wat de meerwaarde ervan is.